Novinky
Proč je důvěra klíčem
Důvěra je základním kamenem pro zdravý vývoj dítěte, jeho sebedůvěru a zdravý vztah k sobě. Je to pocit bezpečí a jistoty, který dítě získává v prvních měsících a letech života. Bez důvěry je dítě vystaveno strachu a stresu. Důvěra je tedy prvním krokem k tomu, aby se dítě cítilo milováno a chráněno, a aby tak samo získalo důvěru v sebe a sílu objevovat svět.
Důvěra u novorozenců: Jak ji budovat od prvních dnů
I když vás to možná nikdy nenapadlo, důvěra se začíná budovat už od narození. Malé miminko potřebuje vědět, že je o něj postaráno, že svět je tady pro něj. Tady je ta rada jednoduchá - nenechávejte své dítě vyplakat, buďte tady pro něj vždy, když vás potřebuje. Ukazujte miminku už od narození, že jste tady pro něj.
Podpora a motivace: Průzkum světa v batolecím věku
Jakmile dítě začne lézt a chodit, otevírá se mu širší okolní svět. Batole už je dostatečně psychomotoricky vyvinuto k tomu, aby dokázalo vnímat širší okolní svět. V tomto období je důležité dítě podporovat, aby si svět prohlédlo, osahalo a seznámilo se s ním. Poskytujte mu bezpečné prostředí plné podnětů, které bude moci zkoumat. Zároveň tady ale vždy buďte pro něj, když ho něco překvapí nebo se nepovede.
Zrcadlení: Učení napodobováním
Dítě přirozeně napodobuje to, co vidí, čeho se dotklo a co slyšelo. Buďte pozitivním vzorem v tom, co děláte, ale nezapomeňte, že dítě dokáže napodobit i to, co neděláte, ale jen cítíte. Ukazujte tak dítěti, že i vy sami sobě věříte. A pokud ne, tak tohle je právě čas to změnit. Kvůli dítěti, ale i kvůli sobě. Pokud chcete být dobrým rodičem, ale cítíte, že spoustu věcí potlačujete (hněv, cítíme někdy každý), tak je ideální čas zkusit třeba terapii. Protože tím, že dítě vidí (cítí), jak se chováte vy, učí se, jak reagovat na různé situace. Tento proces napodobování je obrovsky důležitý pro jeho víru v sebe a také sociální a emocionální vývoj.
Komunikace: Vyjadřování pocitů a interakce
V dalším vývoji se jako ústřední bod přidává komunikace. Dítě začíná vyjadřovat své pocity, ventilovat vjemy a sdílet své poznatky s okolím. Povzbuzujte dítě, aby mluvilo o svých pocitech a dojmech. Tím se učí interakci s ostatními a rozvíjí své komunikační dovednosti. Zároveň s tím nastupuje diskuze. Pro rodiče jedno z nejtěžších období. Diskuze o okolním světě, co od něj chce a může očekávat, diskuze o tom, jak a kam se zařadit, o svých snech a přáních. A také diskuze o tom, co chceme my rodiče a dítěti se nelíbí... To, že není vše jen po našem, že se s dítětem do těchto diskuzí pouštíme, buduje důvěru v to, že může vyjádřit svůj názor.
Respektování: Budování vztahů na základě zkušeností
Na základě předchozích zkušeností, poznání své povahy a charakteru okolí, si dítě vytváří vlastní interakce a vyžaduje reakce od ostatních. Učte dítě respektovat názory ostatních a vytvářet zdravé vztahy. Respektování je klíčové pro budování pevných a pozitivních vztahů v budoucnu.
Osamostatnění: Realizace nabytých zkušeností
Na konci tohoto vývojového procesu je osamostatnění. Dítě se učí realizovat to, co vidělo, slyšelo a co se naučilo. Podporujte ho v jeho prvních krocích k samostatnosti. Umožněte mu dělat vlastní rozhodnutí a učit se z vlastních chyb. Důvěra je také o tom, že dítěti věříme, že spoustu věcí zvládne samo, i když třeba nedokonale. Naše tabulky jsou tady přesně pro to, abychom dětem ukázali, že jim důvěřujeme. Jsou věci, které děti postupně mohou dělat samy a my nad nimi nemusíme neustále stát. Stačí se domluvit na tom, co si oba přejeme a důvěřovat si navzájem. Tabulka už je pak jen takovou připomínkou toho, co se v chaosu všedních dní může vytratit.
Závěr: Důvěra jako základ všech procesů
Důvěra je základním kamenem všech dalších procesů vývoje dítěte. Vždycky potřebuje věřit, motivaci se posunout vpřed, mít možnost vlastní interakce a zkušenosti, podělit se o svoje dojmy, poučit se z vlastních chyb, vidět, jak danou situaci zvládají jiní, udělat si vlastní názor a ten ventilovat s blízkou osobou a nakonec se sám rozhodnout a uskutečnit vlastní akci.
Tohle vše je obrovsky dlouhý proces, důvěra se buduje roky. Ale později se už jen šperkuje, ty nejpevnější základy se budují od miminka. Na konci je osamostatnění, realizace toho všeho, co vidělo, slyšelo, co vnímalo, vyzkoušelo.